Jumaat, 8 Januari 2010

tragedi bengKAm (bengang + tukang bekam cekik darah)


Gambar hanya sekadar bingkisan


assalamualaikum.....

sekadar berkongsi pengalaman bersama...

berlaku pada bulan november 2009....(tarikh lupe la plak)... masa ambo g jln sebuah pasaraya yang besar  (berdekatan dengan umah abang fakir)..hehehehe terase plak sakit di pergelangan kaki,tapak kaki dan segala isi kaki....huhu

tibe tibe tenampak singboard bekam..uit!!!! dalam pasaraya pon dah ada kiosk bekam....terdetik dalam hati "macam nak kene bekam jer kaki nih"..hehehehe

ambo pun pusing-pusing uat uat macam gaya seorang penguatkuasa.Datang sorang pakcik..".adik nak bekam"? sambil hulurkan pamplet die....
masuk la...ambo pun masuk tanpa befikir panjang
(plan awal nak beli barang jer..... adeh.....dah le gaji time tu lum masuk)

sakit pe dik...?
kaki ni la bang.. rase sakit semacam, tanpa membuang masa dan tak mengdiagnoss aku truss je kate .."ni Gout ni dik"....(hebat tul pakcikni....) trus kate ak kene gout (mudah-mudahan dijauhi..)..pastu cek badan aku sambil berkata...adik penah bekam..aku jawab penah..skali dua.(ngan abg fakir n mautauka)..adik uat la bekam satu badan dalam 20- 30cup) ...Ait!!!!....lain macam je pakcik nih...lain yang y nak di beli lain yang di jual...

tegezut gak aku.....biar pakcik cek lagi...sambil je cek kaki aku dia kata ini kene 6 cup ni..kanan 3 kiri 3.... .ambo pun tanya...bape cik.?.RM15= 1 cup.....Glup!!!! wuih...lari baget aku aku trus terang ngan pakcikni.. tadak duit...... buat 2 cup leh?...tak boleh la dek...sia-sia je.nanti penyakit tak baik...(something fishi here)

dengan rase rendah hati dan takda duit..aku kata ..."takapa cik lain kali
"...trus pakcik tu uat muka rupiah (Cam muka seposen) aku pun besiap nak kuar dari kiosk tu..sambil ucap time kasih sebab tolong tgkkan kaki aku..tapi di uat muka seposen...hahahaha..adakah aku yang besalah?

next....2 weeks x silap aku... aku tergerak ati plak nak g tempat tu balik(PASARAYA BESAR)hehehehe....eh ada lagi kiosk ni...mula tanduk aku keluar...jeng..jeng..jeng...aku saja tes...
"pakcik kaki saya sakit."..lantas di diagnos aku(ntah bertui ke idak)... sambil kate adik keje ape?cikgu...owhhh tengah cuti tak balik kg ke? jg spm cik (kompom die tak ingat aku)...
adik kram kaki ke? bley la juga...kate aku..nak pijak sakit la cik...sambil cek..ni kena 12 cup ni dik... 6 kiri 6 kanan....

tekejut sambit terkemut aku ... bape cik...? rm 15 1 cup...wahahahahaha...manusia..manusia rakus.....kurang sket bley? tak bley la dik.... sy nak kurang cup?

"sia-sia je dik nanti penyakit tak baik"...(ayat sama cam dulu)......nak je ak tarbiah sket pakcik ni ngan aku skali......wahahaha.....

direngkaskan citer....sambil aku berlalu pergi dengan tanpa berbuat apa apa..terdetik di hati`..."ish kalau orang yang tak mampu..cam aku nih.. camne diorang nak bekam nih...."  kalu lah aku dapat belajar bekam kan bes......ALLAH.. mengucap panjang aku....

** cerita telah diubah suai bagi mengelakkan kemaluan dan keaiban..manusia-manusia yang rakus...wakakakaka...thanks to abang fakir coz first bekam ngan die...ntah bile dapat rasa lagi dengan tangan abang fakir...

14 ulasan:

  1. yes belajar bekam.

    bukak kiosk bekam bertentangan dengan kiosk pakcik tu.

    lepas tu bekam abg dengan harga diskaun.

    encik Mautauka dengan pakaian compang camping datang untuk berbekam di kiosk juragan (orang tak tau mautauka ada satu juta rupiah)

    pakcik tersebut memerhati sambil berfikir "dah le pakai tak macam orang berduit, ade hati nak bekam"

    (setelah rawatan selesai)

    Juragan: setelah tolak diskaun 20%, semuanya RM 151 je bang.

    Mautauka: Oh itu tak mahal. abg bayar RM 302 ok.

    Juragan: Eh! jangan le macam tu bang. saya ikhlas ni bang.

    Mautauka: tak cukup? abg tambah lagi RM 151.

    Juragan: Takpelah bang. kire free je lah.

    Mautauka: yes!!! kau yang cakap. abg tak mintak.

    lalu encik mautauka pun beredar meninggalkan kiosk bekam juragan tanpa perlu membayar satu sen pun.

    huah huah huah.

    BalasPadam
  2. selepas itu...
    pakcik dsebelah pun tercengang melihat abang mautauka keluar dengan senyuman puas dan riang...
    pakaian yang compang camping tadi telah bertukar menjadi indah dan elok rupanya...
    dari rupiah betukar ke RM....

    mukanya berseri-seri umpama penyantin baru hehehehehe...

    tanpa dapat berkata apa2...pakcik itu hanya mampu melopongkan saja mulutnya...sambil lalat hinggap satu persatu dibibirnya....

    lalu juragan pun kuar dari kiosknya...."kenape ni pakcik.".melopong jer?pakcik nak bekam?
    saya rase mulut pakcik ni nak kene bekam la...

    jangan takut pakcik...ikut suka pakcik nak bayar ke dak....(pakcik tu trus membisu seribu bahasa sambil terkebil dan melopong melihat abang mautauka yang berlalu pergi..)

    ahaks!!!kih..kih...

    BalasPadam
  3. tiba-tiba muncul serang lelaki berpakaian seperti orang fakir memerhati 2 tukan bekam yang seolah sedang berbual tatkala tukang bekam yang lebit tua itu kelihatan seakan sedang terpana, lalu dia memberi salam.

    "assalamualaikum" salam diberi

    "Wa'alaikum salam" balas kedua-dua tukang bekam serentak

    "Saya orang fakir, tak ada duit nak berbekam"
    kata si fakir

    "Tak ada duit tak boleh la nak bekam, ni bukan pusat kebajikan masyarakat" tutur si pakcik bekam

    "Tapi saya nak bayar dengan benda lain boleh? mahal harganya, bukan duit la" kata si fakir

    "meh sini saya bekamkan" kata si juragan bekam

    "Alhamdulullah" kata si fakir

    maka berbekamlah si fakir dengan si juragan bekam sehingga selesai membuang angin dan darah kotor yang dipinjamkan kepadanya

    "Siap, 20 cup semuanya" kata juragan

    "Berapa patut bayar ni?" tanya si fakir

    "Biasanya RM200, kira RM10 satu cup, kalau kat pakcik tu RM15 satu cup" luah si juragan nyaring. nak biar pakcik tu dengar agaknya

    "Tapi saya ak ada duit,saya dah bagi tau tadi" kata si fakir

    "Bayarlah berapapun, dengan apapun" kata si juragan semakin kuat

    "Baiklah, saya nak bayar dengan satu nasihat dari Baginda Nabi s.a.w. Imam Muslim r.a meriwayatkan satu hadis sahih dalam kitabnya, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud "Pendapatan yang paling keji adalah dengan mengambil upah bekam". nak lagi?" kata si fakir.

    "uh" si juragan dan si pakcik bekam sama-sama terpana

    "Syarahnya menyebut, bukan keji ambil upah bekam orang, yang keji adalah jika mengenakan upah yang tinggi hingga orang yang susah tak dapat berbekam, walhal bekam adalah sunah. kejiya orang yang letak harga tinggi hingga orang tak dapat laksanakan sunah Baginda"

    kata si fakir sambil tersenyum

    "Tak payah bayar apa-apa" kata si juragan

    buat kali kedua si pakcik terlopong hingga kali ini lalat yang hinggap di bibirnya sempat bersenyawa di situ......

    BalasPadam
  4. hehehe...untung la lalat tuh...dapat bersenyawa,..

    BalasPadam
  5. tiba-tiba muncul serang lelaki berpakaian sederhana seperti wak kebun dengan topi kombet depan kedai 2 tukan bekam yang seolah sedang berbual.

    tiba-tiba dia masuk ke kedai juragan bekam tanpa mengucapkan apa-apa pun kepada dua orang tukang bekam yang sedang terpinga-pinga.

    selepas tu dia masuk pula ke kedai pakcik bekam, setelah beberapa ketika.. dia keluar dari kedai pakcik bekam tersebut..

    kedua-dua tukang bekam masuk dan memeriksa takut-takut ada barang-barang perkakasan atau wang yang hilang.. tak ada pula..

    mereka terus duduk lagi dan menunggu ketibaan pelanggan.. hari sudah petang, mereka berdua pun mengemas kedai masing2 dan terus pulang ke rumah..

    sampai dirumah, juragan bekam terpandang selipar-selipar di depan pintu rumah berselerak dan dia mula menyusun selipar-selipar itu..

    pakcik bekam pula sampai ke rumahnya dan disambut oleh anak-anaknya.. diberikan kacang dan gula-gula kepada mereka.. dan sedikit kuih apam balik kepada isteri yang sedang menunggu di rumah..

    ..esoknya kedua-dua tukang bekam berjumpa kembali di shopping kompleks tempat mereka mencari rezeki...

    BalasPadam
  6. mereka bersalam lalu berdamai sambil menitis air mata. sekianlah kisah dua tukang bekam.

    BalasPadam
  7. harharhar...maka si tukang bekam dan juragan membuka satu rumah bekam free untuk semua....


    majulah bekam untuk semua.......

    BalasPadam
  8. lum lagi....to be continue..masuk GJ trus hancus....baru nak climaks..wakakakaka

    BalasPadam
  9. ya bes bg orang yang dah kawin..hehehehe

    BalasPadam
  10. jagn sik tutup je nanti tak..tak bekembang..wakakakaka

    BalasPadam